Lista konferencji  
 
Opcje sponsoringu  
 
Informacje prasowe  
 
         
         
   


Usługowy raj

Lech Piesik
Usługowy raj - Gazeta Bankowa - nr 45 (993) 5-11 listopada 2007 r. - 2007-11-08
"Polska Europejskim Rajem Usługowym" - to hasło forum outsourcingu, które odbyło się pod koniec października w warszawskim hotelu InterContinental


Celem październikowej konferencji była promocja Polski i pokazanie naszego kraju jako nowoczesnego europejskiego centrum usług. Przedstawiono najnowsze trendy na rynku outsourcingowym nie tylko na świecie, ale również w Polsce. Był czas na wymianę poglądów i doświadczeń, tym bardziej interesującą, że obejmującą różne branże, a więc różne doświadczenia. Liderzy outsourcingu dokonali podsumowania zmian, jakie przez ostatnie lata zaszły w tym sektorze rynku, a trzeba pamiętać, że w Polsce jest to ciągle rynek bardzo młody, co sprzyja jego dynamicznemu rozwojowi. Próbowano udzielić odpowiedzi na pytanie o rentowność takiego przedsięwzięcia, czemu sprzyjało wskazanie szans, ale i zagrożeń, jakie niesie za sobą outsourcing czyli BPO (Business Process Offshoring). Konferencję można by podsumować bardzo krótko: perspektywy rozwoju outsourcingu w Polsce są bardzo duże.

Rozwój innowacyjności

Nie ma w tym żadnej przesady, bo jak powiedziała dyrektor Anna Sieńko z IBM Polska, outsourcing ma sprzyjać rozwojowi innowacyjności, gdyż tylko nowe technologie pozwalają na osiąganie dobrej pozycji rynkowej i dodała, że o ile jeszcze kilka lat temu IBM zajmował się produkowaniem komputerów, to obecnie skupia się na tworzeniu nowych programów komputerowych i jako przykład wymieniła "second life", program który umożliwia internautom prowadzenie "drugiego życia" w wirtualnym świecie. Uczestniczący w forum eksperci uważają, że do naszego kraju będzie trafiało coraz więcej zleceń od światowych firm na prowadzenie księgowości, logistyki czy zarządzania procesami informatycznymi.

Raport KPMG mówi jasno, że Polska nie ma sobie równych jako partner do inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej, a w świecie zajmuje piątą pozycję, być może dlatego, że u nas lokuje się na ogół proste usługi typu Call Center (telefoniczna obsługa klientów). Niestety, trudniej jest nam pozyskać zlecenie na usługi bardziej zaawansowane. Konferencja "Polska Europejskim Rajem Usługowym" była już trzecią edycją Forum Outsourcingu Roadshow, która odbywała się w Warszawie. Optymistyczne były też informacje o tym, że z tej formy usług korzystają już nie tylko duże firmy, ale że po tę formę usług sięga coraz więcej firm średnich. Chociaż, jak zaznaczył prof. Witold Orłowski ze Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, firma może zlecić na zewnątrz prowadzenie niemal całej swojej działalności, to przedmiotem zleceń są przede wszystkim: usługi prawne, księgowość, ochrona obiektów i poszukiwanie pracowników.

Polska wygrywa konkurencję

Na konferencji mówiono też o tym, że o ile jeszcze 2-3 lata temu inwestorów najbardziej interesowała wysokość płac i warunki inwestowania, obecnie firmy już tę odpowiedź znają, a znaczenia nabrały odpowiedzi na inne pytania - o wykwalifikowane kadry i ich dostępność, bo jak również zauważył prof. Witold Orłowski, wystarczy, że firma zachowa "mózg", który będzie świadczył o tym, że nie utraciła swojej tożsamości i jako przykład wskazał Nike, która nigdy nie produkowała butów, a jedynie wymyślała wzory i zlecała ich wykonanie. Rozwojowi rynku BPO w Polsce sprzyja również to, że dochodzi do próby wyznaczania standardów, co działa uspokajająco na inwestorów i powoduje, że o outsourcingu mówi się coraz częściej w kontekście sprzedaży i marketingu - nie tylko mówi, ale i zleca.

Tomasz Sokołowski z HRK stwierdził, że Polska jest dobrym miejscem dla outsourcingu i często wygrywa konkurencje z innymi europejskimi krajami. W przypadku, gdy naszą ofertę trzeba przeciwstawić z ofertą pochodzącą z Indii lub Brazylii, sprawa już nie jest taka prosta, bo są to kraje o kosztach pracy niższych niż nasze. Konferencja była bardzo dobrą okazją do pokazania naszych atutów i promocji Polski jako europejskiego centrum usług BPO i propagowanie idei outsourcingu. Eva Krisztina Aboo, dyrektor zarządzający Roadshow Polska podkreślała, że konferencja była doskonałą okazją do spotkania przedstawicieli różnych branż oraz wymiany opinii i doświadczeń, dodała też, że ma nadzieję, że kolejne spotkania przyczynią się do zwiększenia zainteresowania polskich firm outsourcingiem i będą też promocją BPO.

Outsourcing dla finansów

Szansę na promocję polskich miast jako nowoczesnego europejskiego centrum usług BPO wykorzystały na pewno Warszawa, Szczecin, Poznań i Kraków, które reprezentowali wiceprezydenci: Krzysztof Nowak (Szczecin) i Jerzy Stępień (Poznań) oraz Monika Piątkowska, dyrektor do spraw strategii i rozwoju grodu Kraka i Alicja Żelichowska ze stołecznego Biura Obsługi Inwestorów. O swoich ofertach i doświadczeniach mówili między innymi: Janusz Jankowiak, dyrektor zarządzający arvato services Polska, Krzysztof Bronisz, szef Centrum Operacyjnego Franklin Templeton Investments, Dominik Łabiński, Business Development Manager w Iron Mountain, Beata Kaftańska, radca prawny w kancelarii Wierciński, Kwieciński, Baehr i Maciej Gnoiński, doradca zarządu J.W. Construction Holding.

Konferencja pokazała też, że zakres oferowanych usług jest coraz większy. Warto też zauważyć, że w sektorze outsourcingu usług dla sektora finansowego w Polsce coraz większego znaczenia nabiera zarządzanie dokumentami elektronicznymi, a wkrótce znaczącym zleceniodawcą na tym rynku mogą stać się firmy obracające wierzytelnościami. Zapewne równie dlatego usługodawcy koncentrują się na zapewnieniu niezawodności systemów informatycznych wykorzystywanych do świadczenia usług, co przy okazji zapewnia ich wyższy poziom. Standardem staje się korzystanie przez zleceniobiorcę z dwóch centrów przetwarzania danych - podstawowego i zapasowego - i to niezależnie od środowiska sieciowego, operacyjnego i bazodanowego. Bardzo często oba miejsca, w których odbywa się obróbka danych, są połączone własnymi, niezależnymi liniami światłowodowymi.

Oferujący usługi bardzo często podkreślają, że dla zapewnienia absolutnego bezpieczeństwa do transmisji danych wykorzystują niezależne linie przebiegające różnymi trasami. Budynki z serwerowymi bunkrami są monitorowane przez systemy przemysłowej telewizji z kamerami rejestrującymi przez całą dobę obraz. Oprócz kompleksowego outsourcingu oczywiście można skorzystać tylko z niektórych usług, takich jak: kolokacja, ASP, DRC, hosting czy też obsługa aplikacji i systemów.

Pozytywne opinie

Przebieg tej trzeciej już z tego cyklu konferencji wskazał jednoznacznie na potrzebę kolejnych spotkań. Potwierdzają to również opinie uczestników poprzednich konferencji.

- Od dłuższego czasu bezskutecznie poszukiwałem inwestora, który byłby zainteresowany wybudowaniem aquaparku w Mszczonowie. To niesamowite, ale właśnie na tej konferencji znalazłem takiego inwestora - mówił Józef Kurek, burmistrz Mszczonowa.

- Uważam, że zostały tu poruszone ważne kwestie związane z rynkiem usług w Polsce i na świecie. Mieliśmy możliwość wymiany swoich poglądów, spostrzeżeń oraz doświadczeń. Temat szans, jakie niesie za sobą outsourcing oraz potencjalnych problemów z jakimi przychodzi borykać się w momencie jego wdrażania wydaje się być niewyczerpany. Jednak szczególnie ważny według mnie jest aspekt adaptacji światowych trendów w outsourcingu do realiów Polski. Rynek krajowy okazuje się być chłonnym podłożem dla tego typu praktyk, choć uważam, że w tej kwestii jest jeszcze wiele do zrobienia - powiedział Andrzej Dziwisz, dyrektor sprzedaży i marketingu w firmie Impel.